För att se denna notifieringsruta behöver du ha Javascript påslaget i din webbläsare.

Hur arbetar jag med påminnelser?

« tillbaka till vanliga frågor

För version 5.0 och senare av epicraft Faktura Standard och Professional.

Denna artikel ger dig information hur du skriver ut påminnelser i epicraft Faktura Standard och Professional.

  Ställ in att arbeta med påminnelser

Börja här för att göra inställningar så du kan skicka påminnelser.

  1. Öppna Verktyg->Alternativ

    För större bild - klicka på bilden

  2. Välj fliken Påminnelser.

    Ange namnet på avgiften och hur stor den ska vara (lagstadgad avgift 60 kr).
    Namnet du anger på avgiften används på påminnelseraden som läggs till när påminnelse skapas med påminnelseavgift.

    Välj även från vilken påminnelse som avgift ska påföras samt skriv ev. fritext per påminnelse.

  Hur du skickar en påminnelse

Avsnittet förklarar hur du skapar och skriver ut påminnelser.

  1. Klicka på menyalternativet Hantera->Påminnelser.

  2. Klicka på Visa förfallna för att se alla förfallna fakturor.

    För varje förfallen faktura visas förfallodatum, datum för sista påminnelsen och hur många påminnelser som skickats.

  3. Klicka på fakturan i listan som du vill skapa en påminnelse för och klicka på knappen Skapa påminnelse (eller dubbelklicka på fakturan).

  4. Välj nu vilken påminnelse detta är i ordningen till kunden, ett två eller tre, eller Inkasso om fakturan skickas till Inkasso. Har du tidigare skapat påminnelse ett, väljs två i listan automatiskt.

    Är rutan Lägg till påminnelseavgift ikryssad lägger systemet till en extra fakturarad på fakturan med påminnelseavgiften.

    För större bild - klicka på bilden

  5. Tryck på Skapa för att förhandsgranska påminnelsen.

  6. Påminnelsen skapas i programmet när du skriver ut till skrivare, sparar den som PDF eller skickar med e-post.

Tips

  • Du kan skriva ut en påminnelse på samma påminnelsenivå (1, 2, 3 eller Inkasso) igen, skulle du behöva.
  • En tillagd påminnelseavgift ligger alltid kvar, även om du skriver ut en påminnelse på en tidigare nivå som inte har påminnelseavgift.
  • Påminnelsenivån Inkasso används då du vill skicka kunden vidare till inkasso. Detta alternativ skapar inte en påminnelse, utan en fakturakopia du skickar till inkasso.
  • Har du lagt till en rad på fakturan med påminnelseavgift kan du öppna fakturan och ta bort den själv.
  • Fritext, radtext för påminnelseavgift samt påminnelseavgiftsbelopp använder sig av inställningarna under Verktyg->Alternativ.

© 2007-2017 A Perfect Day AB | Nimrodsgatan 8, 115 42 Stockholm