För att se denna notifieringsruta behöver du ha Javascript påslaget i din webbläsare.

Hjälp | OCR-fakturor

För version 6.1.1 av epicraft Faktura Professional.

Denna guide förklarar hur du kan skapa OCR-fakturor för bankgironummer med tillhörande inbetalningsblankett i epicraft Fatura Professional.

En OCR-faktura är en faktura med ett unikt OCR-nummer och en inbetalningsavi. Vid betalning anger kunden antingen OCR-numret i sin Internetbank eller skickar in inbetalningsavin till Bankgirocentralen.

  Fördelar

Beskriver fördelarna med att skicka OCR-fakturor istället för traditionella fakturor.

Fördelar för era kunder

  1. Referensnummer måste anges vid betalning
  2. Fel referensnummer kan inte anges vid betalning då OCR-nummer har inbyggda kontrollsiffror
  3. Unikt korta OCR-nummer, endast 3-6 siffror upp till 10 000 fakturor
  4. Hög igenkänningsfaktorn då fakturan kommer med inbetalningsavi från Bankgirot

Fördelar för dig som företagare

  1. Proffsigare utseende på fakturorna
  2. Inga kunder kan glömma ange referensnummer vid betalning
  3. Spar tid på att importera inbetalningar från Bankgirot och automatiskt pricka av fakturor som betalda med Autoimport av bankgiro-inbetalningar
  Förutsättningar

Viktigt! Beskriver de förutsättningar för att kunna använda OCR-fakturering.

För använda OCR-fakturor behöver ni öppna ett separat Bankgirokonto som kan ta emot betalningar med OCR-nummer.

Beställ ert nya Bankgironummer från er bank och ange att det ska ha OCR-referenskontroll med:

  1. Hård kontroll
  2. Variabel referenslängd
  3. Checksiffra
  Inställningar

Beskriver hur du ställer in epicraft Faktura Professional så att du kan skapa OCR-fakturor.

När du väljer att använda OCR-fakturor kan du inte längre skriva ut traditionella fakturor och med tanke på fakturadesignen med inbetalningsavi avrådes från att använda andra fakturatitlar som kontantfaktura.

  1. Från menyn välj Verktyg->Alternativ

  2. Välj fliken OCR

    För större bild - klicka på bilden

  3. Klicka i Ja, för bankgiro

  4. Fyll i ert företagsnamn i fältet Betalningsmottagare och det nya bankgironummer ni använder endast för att ta emot OCR-betalningar. Dessa visas sedan på inbetalningsavin på alla OCR-fakturor

  5. Ange era företagsuppgifter i Fakturafot. Dessa värden visas i foten på alla OCR-fakturor

  6. Klicka på Spara

  Skapa en OCR-faktura

Beskriver hur du skapar och skriver ut en OCR-faktura.

  1. Från menyn välj Arkiv->Ny->Faktura

  2. Skapa fakturan

    För större bild - klicka på bilden

  3. Klicka på Utskrift

  4. Förhandsgranska fakturan

    För större bild - klicka på bilden

  5. Tryck på för att skriva ut till skrivare, på för att spara som PDF eller på för att skicka den med e-post.

© 2007-2017 A Perfect Day AB | Nimrodsgatan 8, 115 42 Stockholm